Hrady a zámky - ozdoby výstavy s příběhem
Obsah pokračuje za reklamou
Pokračujte dolů pro další obsah
Album zobrazuje pouze fotky a videa ( z ). - zrušit filtraci.

Odstranění fotek a videí z alba

Vyberte všechny fotky či videa, které chcete smazat a potvrďte akci.

Název

Hrady a zámky - ozdoby výstavy s příběhem

Popis

ALB 689
Sedmá ze série alb z výstavy Hrady a zámky objevované a opěvované - Jízdárna Pražského hradu – zatím ve dnech 19. 12. 2014 – 15. 3. 2015. Je zde cca 600 unikátních předmětů nesmírné ceny, a jen namátkou několik z nich je v tomto albu – proto doporučuji si najít na vlastní prohlídku čas :-)

***
Příběh první

Svatováclavská koruna – originál z roku 1346, vystavena kopie od kolektivu šperkařů pod vedením prof. Jaroslava Prášila - 1995 SUŠP Turnov

***
Příběh druhý ….. a pro mne nejvíc zajímavý
Oltář sv.Anny Samotřetí – neznámý mistr pod zkratkou IP jej zhotovil kolem roku 1524
Oltář s vyobrazením sv. Anny, Panny Marie a malého Krista byl ozdobou zámku Kratochvíle, od roku 2015 bude už ale trvale vystaven v Českém Krumlově, kde ho už uvidíme jenom velice letmo – proto prohlížet zblízka a kochat se dokud top jde .

Oltář je spojován s dopisy Zdeňka Lva z Rožmitálu z dubna 1523, kdy hrozí sankcemi jistému řezbáři Johannesovi z Pasova ( že by IP?) za opožděné dodání oltáře sv. Anny. Tento tón si mohl dovolit, protože byl v té době ještě v čele úřadu nejvyššího pražského purkrabího, ale už se pod ním politicky houpala půda. Řezbář se asi polekal a dílo dodal ale nedokončil tak, jak bylo jeho zvykem. Svědčí o tom nedokončená ruka postavy vpravo za stojícím králem s kalichem dole v řezbě Klanění tří králů – podívejte se tam, že nelžu. Opravdu je jen naznačená. Jinde jsou i žíly na rukách a tady nic

Oltář měl být zřejmě darem pro klášter františkánů v Horažďovicích, kde byl Zdeněk Lev roku 1519 jako horlivý katolík přijat do společenství bratří sv. Františka. V roce 1577 ale ovládl Horažďovice Václav Švihovský, který jejich klášter dokonale vyraboval takovým způsobem, že se proti jeho počínání ohradil i císař Rudolf II.

Ten byl ale daleko, blízko byl jiný vlivný aristokrat a katolík – Vilém z Rožmberka, který si stavěl letohrádek Kratochvíle coby kamenem dohodil u Nechanic , a kterému se bylo potřeba dostávat do přízně všemi prostředky. Nejmocnější muž v Čechách a kandidát na polský královský trůn byl známý svým vytříbeným vkusem, a tak oltář posloužil jako vhodný dar od „Šviháka“ k jeho ročnímu výročí svatby s Marií Annou, sestrou bádenského markraběte Filipa II. Nebylo by to v Čechách, kdyby se nedostala o této skutečnosti anonymní stížnost k pražskému arcibiskupovi. Tam a takto to i skončilo, když se ukázalo, kdo je oním tajemným obdarovaným

Mistr IP má v Čechách i jiná díla, na která se nyní po této zkušenosti také chystám. Je to oltář Křest Krista v Týnském chrámu v Praze a Zlíchovský epitaf v pražské Národní galerii
Komu by nebyl zřejmý význam Samotřetí, tak to je jako babička v očekávání vnuka. Je to vždy na obrazech nebo sousoší vyjadřováno za přítomnosti sv. Anny – babičky, Panny Marie v dívčím věku jako výrazu nevinnosti a malého Krista

***
Příběh třetí
Ostatkové relikviářové busty sv. Václava a Vojtěcha
Jsou společně s bustou sv. Víta zmiňovány v inventáři Svatovítského pokladu z roku 1503 jako dar krále Vladislava II. Jagellonského. Podle kutnohorských pracovních registrů dostali v letech 1498 až 1500 zlatníci zaplaceno za dílo „hlav sv. Dědiců“, tj. svatých patronů Království českého

***
Příběh čtvrtý
Stříbrný kandelábrový svícen s alegorickými postavami – dar českých stavů hraběti Karlu Chotkovi 19. Století – zámek Velké Březno
Krásná práce s vysokým stupněm dokonalosti detailů, Hrabě Karel Chotek byl nejvyšší pražský purkrabí a prezident Královského českého zemského gubernia. Dolní podstavec je dekorován 78 erby aristokratických rodů, kteří tento společný dar zajišťovaly

Chotek podporoval nejen rozvoj Prahy, ale i jiných měst – lázní v Karlových Varech, Teplicích, Mariánkách i Františkových Lázní. Rozvíjel podmínky pro růst průmyslu, ekonomiky i společenských událostí. Jedna alegorická soška KARSLBAD zůstala zachována

Svícen není úplný, několik částí se asi nenávratně poztrácelo během jeho vystavování. Restaurování proběhlo v letech 1984 -85. Dílo zhotovil pražský zlatník Ludwig Fortner podle návrhů Christiana Aubera a Josefa Maxe

Období

zima 2014/2015

Statistiky

  • 50 fotek
  • - zobrazení
  • 16 se líbí

Nastavení

Veřejné album

Vidí všichni lidé.

Přístupné pro 18+

Vidí pouze lidé, kteří potvrdí svou plnoletost pro zobrazení obsahu 18+.

Skryté album

Vidí pouze lidé, kteří znají přesnou adresu alba.

Zakódované album

Vidí pouze lidé, kteří zadají kód, který nastavíte.

Nahlásit album
Reklama

Další alba autora

Podobná alba

Pokračujte v prohlížení

Jestli se vám album líbí...

Také album můžete sdílet

Obsah 18+

Toto album může mít nevhodný obsah pro mladistvé.
Vstup do alba je povolen jen osobám, kterým je minimálně 18 let.

Je mi alespoň 18 let
Opustit album
TIP Chcete-li pohodlně zobrazovat alba s citlivým obsahem bez nutnosti potvrzení,
povolte si tuto funkci v nastavení. Zjistěte více o obsahu pro dospělé.
Spustit prezentaci Zastavit
TIP Změny uložíte také pokračováním na další fotku či video a zrušíte je klávesou ESC.
Přidejte do popisu štítky (např. #svatba #cestování) a fotkuvideo tak objeví více lidí.
Hrady a zámky - ozdoby výstavy s příběhem
Komentáře Přidat
Vložit komentář
Komentář lze odeslat klávesovou zkratkou shift + enter
Přihlásit a komentovat