Váš prohlížeč není podporovaný - stránky se nemusí zobrazit správně. Použijte podporovaný prohlížeč.
 

bele 

VASA - království za příběh

40 fotek léto 2014 - zobrazení 77 komentářů
ALB č. 650
Příběh 36 ze 45 má jméno VASA – aneb království za příběh
https://www.youtube.com/watch?v=h_yZb19cFUU
Radůza - Odyssea

Záznam expedice severní Norsko - Švédsko 2014 10.-27.7.2014
Kdo se v albech z této cesty ztratí, najde cestu v pilotním albu http://bele.rajce.idnes.cz/Norsky_fotodenik

Příběh 36
VASA – zajímavý příběh. 333 roků v hloubce 32 metrů čekala tato zhrzená a utopená kráska na svoje vyzdvižení, aby se potom stala jedním z hlavních lákadel Stockholmu. Její život začal v roce 1625, její jméno je po vládnoucí dynastii Vasa, její první cesta začala se slávou dne 10. srpna 1628, kdy v doprovodu několika dalších lodí opouštěla přístav, byla vypálena jedna slavnostní salva a ve vzdálenosti pouhých 1500 metrů od břehu ji zasáhly postupně dva poryvy větru. Prvnímu ještě dokázala odolat, při druhém se ale naklonila tak, že otevřenými dělovými střílnami do ní vnikla voda a Vasa se potopila. Na její palubě zahynulo nejméně 30 členů posádky

Četl jsem kdesi kdysi informaci, kde se vše dává za vinu staviteli lodě a špatné souhře náhod. To druhé platí určitě, u té první mi napadá třeba naše causa ProMoPro, kde se po 5 letech soudí tunel při technickém zajištění českého předsednictví EU v roce 2009. Je zde souzeno 12 čičmundů za předražení zakázky o pouhých 388 milionů a chybí jaksi ten hlaví Saša, který zadával úkoly a za nic nemůže. Ale zpátky k lodi

Švédský král Gustav II. Adolf byl ve vleklém válečném sporu s Polsko-litevskou stranou, který byl v letech 1621-1629 veden zejména válkou lodí na moři. Tento spor chtěl rychle a razantně rozhodnout a objednal na tu dobu nebývalou válečnou loď u nejlepšího stavitele té doby Henrika Hybertssona. Ten nelenil, nakreslil výkres, porazil 1000 největších dubů jaké kde rostly, najal 400 lidí a začal plnit kontrakt. Loď měla představovat to nej co kdy bylo a měla představit významně majestát krále. Její rozměry byly délka 69 metrů, šířka 11 metrů, tři stěžně, 10 plachet, 64 bronzových děl. Posádku tvořilo 127 námořníků a 300 vojáků. Měla být jednou z největších a nejlépe vyzbrojených lodí své doby a reprezentovat královskou moc.

Ještě v průběhu prací se na přání krále přidala vysoká bohatě zdobená nástavba se druhou dělovou palubou s neobvykle vysokým počtem bohatě zdobených děl, která snižovala stabilitu lodě. Proto byla na její dno umístěna běžná balastní zátěž (kameny), jejíž množství mělo být ještě zvýšeno. Prostě řešení jednoho problému vytvořením dalšího. Potopení lodě byl i tenkrát velký průšvih a začalo hledání a označení viníka. Stavitel už dávno předem vzal odměnu a odjel ze Švédska si kapitál náležitě užít do své vlasti Holanska, král Vondra za nic nemohl, tak se soudil kapitán Söfring Hansson, který potopení Vasy přežil. Byl nejprve uvězněn, avšak později propuštěn a vyšetřování skončilo bez konkrétních závěrů

Vasu objevil v roce 1956 soukromý průzkumník Anders Franzén. Byla zachovalá v pozoruhodně dobrém stavu, na hladinu byla vyzvednuta 24. dubna 1961. Spolu s ní i 14 000 dřevěných předmětů včetně 700 soch. Mimo jiné byly ve vraku také nalezeny ostatky 12 osob, z toho dvou mladých žen.
Uvadí se, že od roku 1961 vidělo loď Vasa 29 milionů návštěvníků, od roku 1990 je vystavena ve vlastním muzeu

Příští příběh 37 ze 45 bude STOCKHOLM příběh města
reklama

Komentáře

nebo přihlásit Komentář lze odeslat klávesovou zkratkou shift + enter

Komentáře

nebo přihlásit
Komentář lze odeslat klávesovou zkratkou shift + enter

Rajce.net je největší česká sociální síť
zaměřená na sdílení fotografií a videí.

Nabízí neomezený prostor zdarma, snadnou a rychlou výrobu fotoknih i jiných fotoproduktů.

Partneři

Visa Mastercard Maestro American Express Visa Electron